Overnatning Anneks

Annekset “Reden”

Annekset “Reden”

“Reden” blev opført i 1968-69 som en tilbygning til det daværende refugiets gæster. Det er en art rækkehusbebyggelse med 6 værelser samt et lille fitnessrum som kan bruges af hotellets gæster ganske gratis. Annekset ligger ca. 2. minutters gang fra Herregaarden på den anden side af voldgraven i selve Fuglsang Have.

Værelserne er indrettet i en stil, der hænger sammen med byggestilen i slutningen af 1960’erne. Hvert værelse er dedikeret en kunstner, der er repræsentativ for perioden, og som knytter an til Fuglsang Kunstmuseum, eller som i sin tid havde tilknytning til Fuglsang Herregaard. Der hænger originale værker af kunstneren på de enkelte værelser, som de er opkaldt efter.

Alle værelser har de oprindelige bad/toiletter fra da annekset blev bygget samt lille eller stor møbleret terrasse med direkte udgang til Fuglsang have.

Vilhelm Bjerke Petersens værelse

Vilhelm Bjerke Petersens værelse tager sit navn efter maleren og kunstteoretikeren Vilhelm Bjerke Petersen (1909-1957). Bjerke Petersen er i værelset repræsenteret med Fem Kompositioner, 1951, 126/150. Vilhelm Bjerke Petersen var veteran fra det store nybrud med udgangspunkt i surrealismen i mellemkrigstiden. Han var uddannet i Bauhaus-skolen hos Kandinsky og Klee samt i Norge og tilbragte en længere periode i Sverige. Hans værk handler om kunstens integration i en større social sammenhæng. Disse litografier er eksempler på hans sene konkrete værker.

Mogens Andersens værelse

Mogens Andersens værelse tager sit navn efter maleren Mogens Andersen (1916-2003). Mogens Andersen er i værelset repræsenteret ved eksempler på sit grafiske værk. Mogens-AndersenHan var en foregangsmand blandt de abstrakte malere i sin generation. Han var stærkt fransk orienteret og udtryk. Mogens Andersens arbejder er hyppigt karakteriseret ved en mørk eller blå kompleks tegning på en lys baggrund.

Preben Hornungs værelse

Preben Hornungs værelse tager sit navn efter maleren Preben Hornung (1919-1989). Preben Hornung var en maler og grafiker, der i høj grad skildrede verden omkring sig i en ren og afklaret stil, hvor kun farven og fladen står tilbage. preben-hornungBillederne er forestillingsløse i en leg med former, farver og stoflighed. Hornung er særegen ved sin orientering bagud. Hans sublime kunst er dog uomgængelig nødvendig. Preben Hornung er fint repræsenteret på Fuglsang Kunstmuseum.

Anna-Lisa Reuter-Lorenzens værelse

Anna-Lisa Reuter-Lorenzens værelse tager sit navn efter akvarelmaleren Anna-Lisa Reuter-Lorenzen (1909-2001). Anna-Lisa Reuter-Lorenzen er i værelset repræsenteret med sine akvareller og pennetegninger med motiv fra egnen omkring Corselitze på Østfalster. Anna-Lisa-Reuter-LorenzenAnna-Lisa Reuter-Lorenzen bosatte sig i 1951 på Østfalster og arbejdede naturalistisk, hovedsagelig med vandfarve og pen. Hun var meget optaget af Bodil de Neergaards liv og gerning.

Sven Dalsgaards værelse

Sven Dalsgaards værelse tager sit navn efter multikunstneren Sven Dalsgaard (1914-1999). Sven Dalsgaard er i værelset repræsenteret med “D. d. Dannebrog”, 1977. Seks blade signerede i trykket og nummererede 195/200 samt mappe signeret på bagsiden Sven Dalsgaard 1977, 195/200. Litografier i farver. Bladstørrelse 40 x 30. (7). Sven-DalsgaardSven Dalsgaards kunst er stærkt eksperimenterende og konceptuel og præget af en særegen brug af udtryksmidlerne. Han bevæger sig i surrealismen, modernismen og nyrealismen for sig og i kombinationer. I dansk kunst er hans position enerens.

Palle Nielsens værelse

Palle Nielsens værelse tager sit navn efter grafikeren Palle Nielsen (1920-2000). Palle Nielsen er i værelset repræsenteret med “Den fortryllede by”. Mappe med 10 kompositioner. Alle sign. P.N. 54. Nummereret 6/20. Linoleumstryk i sort/hvid. 40 x 28. Palle-NielsenPalle Nielsen var vel Danmarks fineste grafiker i det 20. århundrede. Han udfolder sig i serier om krig og forfald, undergang og angst; værkerne viser hans fascination af byarkitektur og udgør en kradskommentar til vore eksistensvilkår.